In 2012 besloot ik om mezelf als ZZP’er te verhuren als directie-assistent / administratief medewerker. Omdat ik daarmee zelf ineens ook een ondernemer was, moest ik zelf ook een boekhouding gaan bijhouden.

Omdat ik de boekhouding al bij vroegere werkgevers had gedaan én dat leuk vond om te doen, besloot ik om mijn eigen boekhouding zelf te gaan doen. Niet wegens geldbesparing, maar écht omdat ik het leuk vond. Begin 2013 heb ik zelfs het PDB (PraktijkDiploma Boekhouden) gehaald.

Via via kreeg ik steeds vaker verzoeken om te helpen bij de boekhouding van collega ZZP’ers. Langzaam maar zeker kwam ik er achter dat de “regels” voor ZZP’ers nét even anders zijn dan voor bijv. een BV en besloot om me te “specialiseren” in de boekhoudkundige dienstverlening voor ZZP’ers: Katministratie was geboren!

Als ZZP’er wil je je tijd vooral besteden aan opdrachten en zo min mogelijk tijd kwijt zijn met de boekhouding. Toch?

Ik snap heel goed dat het een stap kan zijn om je boekhouding uit handen te geven, maar het is toch een stap die het overwegen waard is. Ja, ik kost geld, maar dat verdient zich ook weer terug omdat je mij betaalt voor mijn vakkennis. Ik weet wat wel en niet kan zodat je bijv. geen problemen met de belastingdienst krijgt.

Helaas heb ik toch al met enige regelmaat gezien dat ZZP’ers die het zelf doen, dat niet correct doen. Met als gevolg dat ze ten onrechte kosten en/of BTW hebben afgetrokken “want dat had die-en-die gezegd” of juist aftrekposten laten liggen omdat ze denken dat dat niet voor hen geldt.

Mocht je de stap overwegen om een boekhouder in te schakelen, dan is het goed om te weten dat je niet verplicht bent om alles door mij te laten doen. Natuurlijk kun je daar voor kiezen, maar je kunt er ook voor kiezen om het gedeeltelijk zelf te doen. Zo kun je zelf bepalen of je mij alleen de boekingen wilt laten doen, of ook de OB-aangifte (BTW) en de aangifte inkomstenbelasting wilt laten doen. Maar wellicht wil je zelf je boekhouding bijhouden in een eigen boekhoudprogramma en mij alleen de controle laten doen voordat de aangiftes de deur uitgaan. Of een combinatie daarvan. Alles is mogelijk.

Zover hoeft het echt niet te komen! 😉

Zie jij het niet meer zitten? Heb je hulp nodig?

Neem dan contact me op.

Ik werk met het online boekhoudprogramma ExactOnline. Indien gewenst kun je (tegen een  vergoeding) een eigen inlogcode krijgen waarmee je je boekhouding in kunt zien. Tevens kun je dan gebruik maken van de app, waarmee je heel eenvoudig foto’s van bonnetjes en facturen maakt en ze rechtstreeks upload naar de boekhouding, waarna ik ze kan verwerken.

Omdat Katministratie een klein administratiekantoor aan huis is, zijn de lijnen kort. Je krijgt mij altijd direct zelf aan de telefoon om direct antwoord op je vraag te kunnen krijgen. Je kunt me ook appen, meestal krijg je direct (of op zeer korte termijn) een reactie/antwoord. Ik vind dat een prettige werkwijze en mijn klanten ook.

Wil je meer informatie of een vrijblijvende afspraak? Neem dan contact me op!

Ben je benieuwd wat je maandtarief zou worden bij Katministratie?

De uitkomst is een indicatie, maar geeft een goed beeld van wat je ongeveer kunt verwachten. Omdat mijn tarieven gebaseerd zijn op daadwerkelijk verwerkte boekingen kan het uiteindelijke tarief lager of hoger zijn.